
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μήλου σε συνεργασία με την IMERYS SA, διοργάνωσε και φέτος με επιτυχία Εκπαίδευση της Ομάδας που έχει συσταθεί για το σκοπό αυτό, σε Θεωρητικό αλλά και Πρακτικό επίπεδο.


Η εν λόγω δράση πραγματοποιήθηκε με την συνδρομή και την παρουσία δύο (2) εκπαιδευτών από την Εταιρεία «ΜΕΤΟΠΗ – Σύμβουλοι Προστασίας Περιβάλλοντος», την οποία και εμείς και η IMERYS εμπιστευόμαστε επί σειρά ετών.

Η εκπαίδευση περιλάμβανε Θεωρητικό σκέλος, αλλά και Πρακτικό, στο 2ο μέρος του οποίου διεξήχθη και η Άσκηση Αντιμετώπισης Θαλάσσιας Ρύπανσης.
Η εν λόγω εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 9 και την Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025, με τη συμμετοχή εθελοντών από την Εταιρεία ΛΑΒΑ ΑΕ, από την Ομάδα Εθελοντών Διασωστών Μήλου (Ο.Ε.ΔΙ.Μ.), από την Πετρελαϊκή Εταιρεία του Ξυδούς που διάθεσε και τη λέμβο, ενός εθελοντή πολίτη της Μήλου και πρώην υπαλλήλου της ΔΕΗ, ενώ υπήρχε και σημαντική παρουσία στελεχών του Λιμεναρχείου Μήλου.


Κατά τη διάρκεια της Θεωρητικής Εκπαίδευσης, η οποία έλαβε χώρα την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου στις εγκαταστάσεις της IMERYS S.A. στα Βούδια, παρουσιάστηκαν τα βασικά στοιχεία οργάνωσης του ΔΛΤ Μήλου και της IMERYS, ο Αντιρρυπαντικός εξοπλισμός που διαθέτουν, αλλά και τα πιθανά σενάρια ρύπανσης που μπορεί να προκύψουν στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Νησιού μας. Επίσης, προβλήθηκε οπτικοακουστικό υλικό Άσκησης άλλης Εταιρείας κατά τη διάρκεια της οποίας τοποθετήθηκε πλωτό φράγμα μήκους 315 μέτρων γύρω από Δεξαμενόπλοιο. Τέλος δόθηκε και Άσκηση επι χάρτου με σκοπό οι εκπαιδευόμενοι να προβληματιστούν στην επίλυση του σεναρίου ρύπανσης που δόθηκε.


Την επόμενη μέρα, Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025, πραγματοποιήθηκε η Πρακτική Εκπαίδευση στον Λιμένα του Αδάμαντα της Μήλου.
Στο 1ο σκέλος της εκπαίδευσης έγινε επίδειξη στη χρήση των υλικών που συζητήθηκαν την προηγούμενη, δίνοντας έμφαση στην ορθή επιλογή και στον τρόπο συναρμολόγησης και χρήσης των απορροφητικών και προσκολητικών υλικών σε τυχόν πραγματικό συμβάν, αλλά και της χρήσης του αγκυροβολίου το οποίο είναι επιχειρησιακά απαραίτητο για τα πλωτά φράγματα.
Επίσης έγινε επίδειξη χρήση μίας συσκευής ανάκτησης Πετρελαιοειδών χαμηλού και μεσαίου ιξώδους της IMERYS SA.


Ακολούθως οργανώθηκε και εκτελέστηκε η Άσκηση Αντιμετώπισης Θαλάσσιας Ρύπανσης με σενάριο τον εντοπισμό θαλάσσιας ρύπανσης από Πετρελαιοειδή στον Λιμένα του Αδάμαντα, προερχόμενη από άγνωστο υπαίτιο.
Αμέσως ενεργοποιήθηκε το εγκεκριμένο από το Λιμεναρχείο Μήλου Σχέδιο Αντιμετώπισης Θαλάσσιας ρύπανσης του ΔΛΤ, αλλά και αυτό της IMERYS, και επομένως κινητοποιήθηκαν και οι δύο (2) Ομάδες Αντιρρύπανσης, ενώ παράλληλα ενημερώθηκε μέσω VHF το Λιμεναρχείο για το συμβάν.

Για τον εγκλωβισμό της υποτιθέμενης ρύπανσης μεταφέρθηκε με όχημα 4 Χ 4 στο χώρο του συμβάντος μία τροχήλατη ανέμη της IMERYS S.A. (αντίστοιχη με αυτή που διαθέτει το ΔΛΤ Μήλου), επί της οποίας υπάρχουν Επιχειρησιακά τοποθετημένα και συνδεδεμένα 180 μέτρα Πλωτά Φράγματα ανοικτής Θαλάσσης τύπου SCORPION 1150, ενώ μία άλλη Ομάδα μετέφερε από τον εξοπλισμό του ΔΛΤ Μήλου όλα τα απαραίτητα αγκυροβόλια, αλλά και τα απορροφητικά υλικά που κρίθηκε ότι θα χρειαστούν, από αυτά που βρίσκονται Επιχειρησιακά τακτοποιημένα εντός Container στον Λιμένα της Κάναβας.

Άμεσα κλήθηκε το σκάφος του εθελοντή Ανδρέα Ξυδού, στο οποίο αφού φορτώθηκαν 2 σετ αγκυροβολίων, το οποίο προέβη στην έλξη του φράγματος.
Λόγω της έκτασης της ρύπανσης αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθούν και τα 180 μέτρα Πλωτών Φραγμάτων που ευρίσκοντο στην Ανέμη, με στόχο να αποκλειστεί όλη η κηλίδα εντός αυτού.
Αμέσως μετά τα άκρα του πλωτού φράγματος, προσδέθηκαν με τη βοήθεια και της λέμβου σε 2 δέστρες.
Εν συνεχεία το φράγμα αγκυροβολήθηκε κατάλληλα με 2 σετ αγκυροβολίων, έτσι ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή επιφάνεια της θάλασσας και κατά συνέπεια ο μέγιστος δυνατός όγκος ρίπων εντός αυτού.
Κατόπιν ολοκλήρωσης της διαδικασίας της αγκυροβόλησης, τοποθετήθηκαν στις άκρες του τα απαραίτητα απορροφητικά υλικά, έτσι ώστε να αποφευχθεί η διαφυγή των διαρρεόντων ρύπων από τα κενά τα οποία πάντα υπάρχουν μεταξύ των απολήξεων των φραγμάτων και των κρηπιδωμάτων, ενώ παράλληλα ενεργοποιήθηκε η συσκευή Skimmer.
Ο χρόνος ανταπόκρισης των Ομάδων Αντιρρύπανσης της IMERYS S.A. και του ΔΛΤ Μήλου προσδιορίστηκε περί τα 60 λεπτά για την ολοκλήρωση του σεναρίου που δόθηκε και κρίθηκε πολύ ικανοποιητικός.
Τέλος αφού ανακτήθηκε η υποτιθέμενη κηλίδα με τη χρήση του Skimmer και εν συνεχεία των απορροφητικών υλικών και, σημάνθηκε η ολοκλήρωση της Άσκησης, στην οποία συμμετείχαν άνω των 30 ατόμων.
Ως εκ τούτου αφού αφαιρέθηκαν τα αγκυροβόλια, το Φράγμα ρυμουλκήθηκε προς το σημείο όπου βρισκόταν η Ανέμη όπου ξεπλύθηκε με γλυκό νερό το οποίο παραχωρήθηκε με τη βοήθεια του Πυροσβεστικού οχήματος και των εθελοντών της Ο.Ε.ΔΙ.Μ. και επανατοποθετήθηκε Επιχειρησιακά επί αυτής.
Τέλος η ανέμη με το φράγμα, μεταφέρθηκε με τη βοήθεια οχήματος 4 Χ 4 της IMERYS στις εγκαταστάσεις της στα Βούδια, ενώ ένα άλλο όχημα επίσης 4 Χ 4 μετέφερε τον λοιπό εξοπλισμό του ΔΛΤ Μήλου στο Container όπου φυλάσσεται στην Κάναβα.
Με την ευκαιρία αυτή ευχαριστούμε θερμά όλους τους συμμετέχοντες στην φετινή Εκπαίδευση και ιδιαίτερα τα στελέχη του Λιμεναρχείου Μήλου, το προσωπικό της IMERYS S.A. για τη διάθεση και της αίθουσας όπου πραγματοποιήθηκε το Θεωρητικό μέρος της Εκπαίδευσης, του προσωπικού της, της Ανέμης με τα πλωτά φράγματα και του Skimmer, την Ο.Ε.ΔΙ.Μ. που συμμετείχε με ισχυρό ανθρώπινο δυναμικό και με το Πυροσβεστικό όχημα, τον Αντρέα τον Ξυδού που παραχώρησε την λέμβο, τον Αντρέα τον Βήχο ο οποίος προσέρχεται κάθε χρόνο σε αυτή τη δράση και πάντα βοηθάει όπου τον χρειαστούμε, αλλά και όλους τους άλλους εθελοντές, οι οποίοι συμμετείχαν στη φετινή Εκπαίδευση και είμαστε σίγουροι ότι όλοι μαζί θα συνδράμουμε σε οποιοδήποτε πραγματικό συμβάν Θαλάσσιας ρύπανσης, προκειμένου να προστατευθεί το θαλάσσιο περιβάλλον του Νησιού μας.
| Ο Πρόεδρος Δ.Σ. του Δ.Λ.Τ. Μήλου
Αβέρκιος Γαϊτανής
|




Ενημέρωση με άποψη έγκυρα και έγκαιρα. Καθημερινά ειδήσεις, αποκαλυπτικά ρεπορτάζ για Μήλο, Κίμωλο και τα νησιά των Κυκλάδων
