
Στη φωτογραφία το F/B «Volcan de Taburiente» των αδελφών Στεφάνου.
Η πιο πρόσφατη αγορά πλοίου από την Golden Star Ferries των αδελφών Στεφάνου έστρεψε ξανά την προσοχή στις κινήσεις για ενίσχυση των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων.
Μπορεί η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου να είναι αναγκαία στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση, όμως, όπως όλα δείχνουν, η προσοχή έχει στραφεί σε μεταχειρισμένα πλοία τα οποία μετασκευάζονται και ανακαινίζονται με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Εξάλλου όλοι συγκλίνουν στο ότι είναι αδύνατον να αντικατασταθεί όλος στόλος με νεότευκτα πλοία – και αυτό δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και την ακτοπλοΐα, αλλά όλη την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Οι αδελφοί Στεφάνου απέκτησαν με ίδια κεφάλαια το F/B «Volcan de Taburiente», το οποίο θα πλαισιώσει με ιδανικό τρόπο τα δημοφιλή F/B «Superferry», F/B «Andros Queen», HSC «Superexpress» και HSC «Golden Princess».
Ειδικότερα, το πλοίο θα παραδοθεί το τρίτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, θα υψώσει ελληνική σημαία, θα νηολογηθεί στην Ανδρο και θα καταπλεύσει στο Πέραμα για μετασκευή προκειμένου να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις της ελληνικής σημαίας.
Θα είναι το τέταρτο νεότερο συμβατικό της ελληνικής ακτοπλοΐας, θα ονομαστεί «Andros King» και θα δρομολογηθεί από Ραφήνα για Κυκλάδες.
«Aνεμος»: Aνήκει στην εταιρεία Aegean Sea Lines, συμφερόντων Λεωνίδα Δημητριάδη-Ευγενίδη, με την αγορά του οποίου επανέκαμψε στα ακτοπλοϊκά δρώμενα με πλοίο συμβατικού τύπου. Πρόκειται ένα παραδοσιακό Cruise & Night Ferry που κατασκευάστηκε στη Φινλανδία για λογαριασμό της Viking Lines, μήκους 136 μ., πλάτους 24 μ., υπηρεσιακής ταχύτητας 18 κόμβων, το οποίο, αφού πέρασε πολλά χρόνια γόνιμης θητείας στις θαλάσσιες διασυνδέσεις μεταξύ Φινλανδίας και Σουηδίας, αγοράστηκε στα τέλη του 2022 και τον Φεβρουάριο του 2023 ήρθε στο Πέραμα για εργασίες μετασκευής και επισκευής. Αρχές Αυγούστου του ίδιου έτους ξεκίνησε ανακαινισμένο τη θητεία του στο Αιγαίο συνδέοντας τα νησιά των Δυτικών Κυκλάδων με τον Πειραιά.
Σύμφωνα με επικαιροποιημένα στοιχεία για το 2024, ο μέσος όρος ηλικίας των πλοίων που εξυπηρετούν τις ακτοπλοϊκές γραμμές αγγίζει πλέον τα 30 έτη. Σε σύνολο 115 πλοίων, τα 50 από αυτά (ποσοστό 43,5%) είναι ήδη άνω των 30 ετών.
«Jumbo Jet» 1 & 2: Δύο πολύ σημαντικές μονάδες ταχύπλοων σκαφών προστέθηκαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα στον στόλο της SeaJets. Η εταιρεία αγόρασε από την τουρκική IDO (Istanbul Metropolitan Municipality) δύο αδελφά ταχύπλοα σκάφη τα οποία μετονόμασε σε «Jumbo Jet» 1 & 2 (πρώην «Osman Gazi» 1 και «Orhan Gazi» 1).
«Magic 1»: Πρόκειται για ένα επιβατηγό ταχύπλοο catamaran μόλις ενός έτους, το οποίο αποκτήθηκε στις αρχές της άνοιξης από τη Magic Sea Ferries του Γιώργου Γιαλόζογλου. Εχει ολικό μήκος 39 μ., ταξιδεύει με 32 κόμβους ταχύτητα και μεταφέρει με άνεση 312 επιβάτες με τις αποσκευές τους. Είναι το νεότερο πλοίο που δραστηριοποιείται στην ελληνική ακτοπλοΐα και από τις 13 Ιουνίου 2024 εκτελεί δύο δρομολόγια ημερησίως από Πειραιά προς Αγία Μαρίνα Αίγινας και Υδρα.
«Aero» 1, 2, 3: Τρεις αξιόλογες προσθήκες οι οποίες αναβάθμισαν τις γραμμές του Αργοσαρωνικού. Τα τρία επιβατηγά catamaran παραγγέλθηκαν από την Attica Group στη Νορβηγία το 2021 και το καλοκαίρι του 2022 παραδόθηκαν στη θυγατρική του ομίλου Hellenic Seaways. Εχουν μήκος 36 μ., πλάτος 9,7 μ. και ταξιδεύουν με ταχύτητα 32 κόμβων. Η συνολική επένδυση ανήλθε στα 21 εκατ. ευρώ και με αυτήν ο όμιλος Attica Group έκανε ουσιαστικό βήμα στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος μέσω της χαμηλής κατανάλωσης καυσίμου και των μειωμένων εκπομπών αερίων ρύπων λόγω ελαφρύτερου υλικού κατασκευής των πλοίων (carbon fibre), καθώς και της εγκατάστασης φωτοβολταϊκών μονάδων (solar panels) οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες φωτισμού και ηλεκτροδότησης της ενδιαίτησης των πλοίων. Και τα τρία σκάφη «Aero» εξυπηρετούν καθημερινά τις γραμμές του Αργοσαρωνικού.
Στην ελληνική ακτοπλοΐα προστέθηκαν ακόμη κάποια πλοία τα οποία μέχρι στιγμής δεν έχουν δραστηριοποιηθεί.
«Superstar II»: Ενα από τα αποκτήματα των τελευταίων δύο ετών για τη SeaJets, το «Color Viking», το οποίο αγοράστηκε από την Color Line τον Νοέμβριο του 2022 και λίγους μήνες αργότερα έφτασε στην Ελλάδα. Κατασκευάστηκε το 1985 στη Δανία με ολικό μήκος 134 μ., πλάτος 24,6 μ. και ταξιδεύει με ταχύτητα 17 κόμβων. Από την άφιξή του στην Ελλάδα και μέχρι σήμερα εκτελεί ευρείας έκτασης μετασκευή στα ναυπηγεία της Χαλκίδας, και τόσο ο χρόνος αποπεράτωσης όσο και το πού θα δραστηριοποιηθεί παραμένουν άγνωστα.
«Eurochampion Jet»: Ενα υπερμέγεθες catamaran πρόσθεσε στον στόλο της η SeaJets. Πρόκειται για το «Eurochampion Jet» (πρώην «Natchan Rera») μήκους 112,6 μ., πλάτους 30,5 μ., το οποίο κατασκευάστηκε το 2007 στην Τασμανία. Αυτή την εποχή εκτελούνται εργασίες μετασκευής του και ριζικής ανακαίνισης των εσωτερικών του χώρων και την επόμενη σεζόν αναμένεται να ταξιδεύει με χωρητικότητα 1.300 επιβατών και 350 Ι.Χ. οχημάτων.
«Ιωλκός»: Τον Απρίλιο του 2023 η SeaJets ολοκλήρωσε τη συμφωνία με την Attica Group και έτσι το πρώην «Εξπρές Σκιάθος» περιήλθε στην κυριότητα της εταιρείας του Μ. Ηλιόπουλου, ο οποίος το μετονόμασε σε «Ιωλκό». Με την κίνηση αυτή η SeaJets εξυπηρετεί αποκλειστικά τις Σποράδες τόσο από Βόλο και Μαντούδι όσο και από Θεσσαλονίκη κατά τους θερινούς μήνες με σύμβαση δημόσιας υπηρεσίας.
Επενδυτικό πρόγραμμα αξίας 1,2 δισ. ευρώ που περιλαμβάνει τη ναυπήγηση οκτώ πλοίων διαφόρων μεγεθών και την αναβάθμιση των υπαρχόντων -σε όποια πλοία αυτό είναι δυνατόν- σχεδιάζει ο όμιλος Attica. Οι τελικές αποφάσεις για όλη τη σειρά των νεότευκτων θα πρέπει να έχουν ληφθεί έως το 2026 για να τα παραλάβει ο όμιλος έως το 2029-2030 και να ολοκληρωθεί το επενδυτικό πρόγραμμα.
Στόχος είναι:
1/ Η ενίσχυση της παρουσίας της Hellenic Seaways στον Αργοσαρωνικό με την προσθήκη δύο νεότευκτων και μεγαλύτερης μεταφορικής ικανότητας από τα τρία υπάρχοντα «Aero», τα οποία έχουν κριθεί ως πολύ επιτυχημένα.
Οπως επισημαίνουν στελέχη του ομίλου Attica, «καταρχάς πρέπει να αναβαθμιστεί ο Αργοσαρωνικός και κυρίως Υδρα – Σπέτσες και πιο μακριά που χρειάζονται μεγάλα πλοία. Θα ναυπηγήσουμε τουλάχιστον δύο μεγαλύτερα από τα υπάρχοντα “Aero”. Αυτό βάσει του σχεδιασμού που υπάρχει σήμερα. Δεν μπορεί να έχουμε πλοία νεότευκτα και πλοία 25 ετών. Εκεί πρέπει να έχουμε πιο ομογενοποιημένο προϊόν». Η αξία ναυπήγησης κάθε μεγάλου «Aero» ανέρχεται στα 20 εκατ. ευρώ.
2/ Η αρχή των επενδύσεων έγινε κατόπιν συμφωνίας με τη σουηδικών συμφερόντων Stena για τη ναυπήγηση δύο «πράσινων» ro-pax με προαίρεση για άλλα δύο, μήκους 240 μέτρων, τα οποία θα δραστηριοποιηθούν στην Αδριατική. Το κόστος ναυπήγησης το αναλαμβάνει ο ιταλικός όμιλος, με την Attica Group να τα ναυλώνει με δικαίωμα αγοράς. Μόλις τα πλοία αυτά δραστηριοποιηθούν στις γραμμές της Αδριατικής θα απελευθερωθούν τρία πλοία της Attica, τα οποία θα μεταδρομολογηθούν στο Αιγαίο.
Στέλεχος του ομίλου επεσήμανε: «Οι τιμές ναυπήγησης που παίρνουμε είναι αυτές που μπορούμε να αντέξουμε. Ξεκινήσαμε από την Ιταλία γιατί είναι η μεγάλη αγορά και αντέχει τις επενδύσεις αυτές. Μας απελευθερώνει και τρία πλοία που θα έρθουν στο Αιγαίο πολύ καλύτερα και νεότερα από τα υπάρχοντα. Θα έχουμε έτσι όλες τις οικονομίες κλίμακος που χρειαζόμαστε και θα αποκτήσουμε τη δυνατότητα να στραφούμε σε ναυπηγήσεις πλοίων για τις μικρότερες αγορές, ήτοι τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο. Τα πλοία που θα φύγουν από Αδριατική με την παραλαβή και ναύλωση των δύο νεότευκτων της Stena είναι το “Olympic Champion”, το αδελφό του “Hellenic Spirit ” και το “SuperFast ΧΙ” που θα κατέβουν στην Ελλάδα. Τουλάχιστον ένα από αυτά θα δρομολογηθεί στις γραμμές Πειραιάς – Κρήτη».
3/ Για τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και το Βόρειο Αιγαίο θα ναυπηγηθούν τέσσερα συνολικά πλοία. Δύο ταχύπλοα τύπου highspeed με κόστος ναυπήγησης 60 εκατ. το καθένα και δύο μεσαίου μεγέθους κόστους ναυπήγησης 100-120 εκατ. ευρώ.
Στο επενδυτικό πρόγραμμα του ομίλου εντάσσεται και ο προγραμματισμός για μετασκευές υπαρχόντων πλοίων του στόλου, όπου είναι δυνατό, και αφορά την περιβαλλοντική τους αναβάθμιση με τοποθέτηση, για παράδειγμα, scrubber. «Σε πλοία που είναι κάποιας ηλικίας αλλά αντέχουν αυτές τις μετασκευές θα τις κάνουμε», σχολίασαν από τον όμιλο Attica.
Η χρηματοδότηση των επενδύσεων αυτών δεν θα γίνει με κρατική επιχορήγηση και η υλοποίησή τους έχει ορίζοντα τετραετίας.
newmoney.gr
Μηνάς Τσαμόπουλος
Ενημέρωση με άποψη έγκυρα και έγκαιρα. Καθημερινά ειδήσεις, αποκαλυπτικά ρεπορτάζ για Μήλο, Κίμωλο και τα νησιά των Κυκλάδων