12 Απριλίου, 2024

Ιστορική αναδρομή στο λιμενικό έργο των Πολλωνίων της Μήλου

Διαβάστε μια περιληπτική αλλά πλήρη ιστορική αναδρομή για το καυτό θέμα του λιμενικού έργου των Πολλωνίων που αυτή την περίοδο αποτελεί το Νο 1 θέμα συζήτησης
Για το τρέχον διάστημα, εντελώς δικαιολογημένα λόγω  της μεγάλης αναπτυξιακής του αξίας, είναι το  υπ’ αριθμ. 1 θέμα συζήτησης στο νησί.
Ο κόσμος του άκουγε για πάνω από μια δεκαετία, το περίμενε με ανυπομονησία και ξαφνικά στο παρά 1΄ κυριολεκτικά, μαθαίνει πως μαζεύτηκαν μαύρα σύννεφα πάνω του που πιθανόν να μετατραπούν και σε καταιγίδα.
Οι κακοί χειρισμοί των υπευθύνων κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα, οδήγησαν ως γνωστόν πάνω από 100 συμπολίτες σε προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας, γεγονός που αν μην τι άλλο σίγουρα θα καθυστερήσει την εκτέλεσή του έργου, και γιατί όχι, θα μπορούσε ακόμη και να το ακυρώσει.Στην συνέχεια θα σας παρουσιάσουμε ένα συνοπτικό ιστορικό του έργου που βασίζεται σε αδιάσειστα έγγραφα στοιχεία, και όχι σε απλές επισημάνσεις που θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν δεύτερες ή και ιδιοτελείς σκέψεις με στόχο την παραπληροφόρησή σας.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Η ιδέα για ένα δεύτερο λιμάνι στα Πολλώνια σε επίπεδο καφενείου είχε συζητηθεί εδώ και δεκαετίες, και έβρισκε πάντα αρκετούς πολέμιους, ιδιαίτερα  ανάμεσα στους Αδαμαντινούς επιχειρηματίες που τρόμαζαν στην ιδέα της υποβάθμισης του δικού τους χώρου. Έτσι, ποτέ δεν είχε πάρει την μορφή μιας υπεύθυνης πρότασης που θα περνούσε σε στάδιο υλοποίησης.
Έτος 2002
Αυτό  έγινε προς το τέλος του  2002 όταν η Περιφέρεια Ν. Αιγαίου ζήτησε από τον Δήμο και το Επαρχείο Μήλου να υποβάλλουν ένα αναπτυξιακό σχέδιο για μελλοντικά έργα που θα έπρεπε να γίνουν στο νησί.  Κατά τη συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο ( για την οποία υπάρχουν απομαγνητοφωνημένα πρακτικά) δημοτικός σύμβουλος της μειοψηφίας πρότεινε μαζί με τα άλλα λαμπρά έργα που είχαν ήδη καταγραφεί, να περιληφθεί και ένα ακόμα, το «δημιουργία νέας λιμενικής εγκατάστασης στα Πολλώνια». Μετά τις δέουσες εξηγήσεις για το ακριβώς σήμαινε η τόσο αιρετική αυτή πρόταση, το έργο τελικά συμπεριλήφθηκε στον προτεινόμενο πίνακα.
Λίγες ημέρες αργότερα, ο πίνακας αυτός αποτέλεσε το αντικείμενο συζήτησης στο Επαρχείο Μήλου, που με τη σειρά του, αφού τον συμπλήρωσε με τις δικές του σκέψεις, τον υιοθέτησε και τον προώθησε σε Νομαρχία και Περιφέρεια.Έτος 2003Ο νεοεκλεγείς νομάρχης Δημήτρης Μπάϊλας, κατά την πρώτη του μετά τις εκλογές επίσκεψη , αναγνωρίζοντας πως για μεγάλο διάστημα η Νομαρχία δεν είχε την παρουσία που έπρεπε στο νησί, δεσμεύεται για την άμεση κατασκευή κάποιου έργου με χρηματοδότηση από το νομαρχιακό ταμείο. Μετά από συζητήσεις με την Έπαρχο και τον τότε Δήμαρχο Γ. Τσαΐνη, επιλέγεται αυτό να είναι μια προβλήτα στα Πολλώνια.
Έτσι, σύντομα ανακοινώνεται ένα έργο που ονομάζεται «Λιμενικό έργο Πολυχρόνης Πολλωνίων – Φυκιάδα Κιμώλου»  που συμπεριλαμβάνει και μια προβλήτα στη θέση Φυκιάδα στο νοτιοδυτικό άκρο της Κιμώλου, συντομεύοντας το ταξίδι της παντόφλας αφενός και δίνοντας προστασία από τους ανατολικούς ανέμους αφετέρου.Στην αιτιολογική έκθεση του κ. Μπάϊλα, που ήταν απαραίτητη για να ξεκινήσουν οι διαδικασίες σχεδιασμού και αδειοδότησης του έργου μεταξύ άλλων χαρακτηριστικά αναφέρεται : …..για την αποσυμφόρηση του ορμίσκου των Πολλωνίων και της ζώνης των παραλιακών καταστημάτων , από την λειτουργία του πορθμείου, αλλά και για την απρόσκοπτη και ασφαλή μετακίνηση των περίπου 40 εργαζομένων της Κιμώλου στη Μήλο, επιβάλλεται η κατασκευή μιας νέας προβλήτας στη θέση «Πολυχρόνης» ……….
Έτη 2004 -2005
Η έκθεση αυτή αποτέλεσε την αφετηρία για μια διετή κινητοποίηση των αρμόδιων νομαρχιακών υπηρεσιών, που με την αρωγή ιδιωτικού γραφείου μελετών, και την οικονομική υποστήριξη του Δημοτικού Λιμενικού ταμείου Μήλου αλλά και του Δήμου, οδήγησε στην ολοκλήρωση του απαραίτητου φακέλου.Η παρουσίαση του σχεδιασμένου έργου που έγινε επ’ ευκαιρία της συζήτησης για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του σε Δήμο και Επαρχείο, βρήκε απόλυτα σύμφωνους τόσο τους φορείς όσο και τους κατοίκους του οικισμού, καθώς περιέγραφε μια  πραγματική μικρή και αναγκαία παρέμβαση που σεβόταν την υφιστάμενη κατάσταση.Με στόχο ο προϋπολογισμός να μείνει σε χαμηλά επίπεδα ( γύρω στο 1,5 εκ €) ώστε να είναι δυνατόν να το χρηματοδοτήσει η νομαρχία όπως είχε δεσμευθεί, δεν προβλεπόταν η κατασκευή κυματοθραυστών και  χερσαίων εγκαταστάσεων, ενώ παράλληλα είχε εγκαταλειφθεί η ιδέα της «Φυκιάδας» και έτσι πλέον υπήρχε μόνο το «Πολυχρόνης».Οι μοναδικές κατασκευές ήταν δυο παραλληλόγραμμοι μόλοι μετώπου 50 μ. ο καθένας και πλευράς 17 μ., ώστε να είναι δυνατόν να προσεγγίζουν στις απάνεμες πλευρές μικρά σκάφη όπως τα επιβατικά ταχύπλοα και η «παντόφλα». Για τον λόγο αυτό ο προσανατολισμός των μόλων ήταν για τον ένα προς  βορειοανατολικά (Πολύαιγος) και για τον άλλο βορειοδυτικά (Πελεκούδα), ώστε χωρίς την ύπαρξη άλλης προστασίας να είναι δυνατή η ασφαλής προσέγγιση. Αυτά και τίποτα άλλο! Ούτε μεγάλες παρεμβάσεις  στην περιοχή , ούτε διανοίξεις δρόμων που σίγουρα θα χάλαγαν ισορροπίες . Η περιβαλλοντική μελέτη μάλιστα αναφέρει χαρακτηριστικά « δεν απαιτούνται νέοι δρόμοι καθώς για την εξυπηρέτηση της κίνησης  από την Κίμωλο και τα γύρω νησιά , επαρκούν οι υφιστάμενοι»!!Δυο μόλοι και μόνο λοιπόν, χωρίς τίποτα άλλο που θα μπορούσε να διαταράξει τα συμφέροντα της περιοχής. Λογικό ήταν λοιπόν να μην υπάρξει και η παραμικρή αντίδραση.Δεν έμενε παρά να χρηματοδοτηθεί και το έργο. Εκεί όμως ήταν που προέκυψε το πρόβλημα. Ο προϋπολογισμός είχε παρ’ όλα αυτά ξεφύγει στο διπλάσιο από την αρχική σκέψη με αποτέλεσμα η νομαρχία να μην μπορεί από μόνη της να το χρηματοδοτήσει.Και τότε ……… ήρθε η περίοδο της αδράνειας του έργου όπως και συνέβη και με τόσα άλλα ώριμα έργα.
Έτος 2010
Μετά από 4 χρόνια ανυπαρξίας του ΕΣΠΑ , λίγο πριν το τέλος του έτους επιτέλους δίνεται πράσινο φως για την υλοποίηση των ώριμων έργων. Έτσι, ταυτόχρονα με την οριστική ένταξη του κυματοθραύστη στον Αδάμαντα, προεντάσσεται και το λιμενικό των Πολλωνίων. Κατόπιν μάλιστα απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Μήλου, διαχωρίζεται πλήρως από οποιαδήποτε κατασκευή δρόμου ώστε να αποφευχθούν τυχόν  ενστάσεις ιδιοκτητών γης που θα ακύρωναν το έργο.Έτος 2011Το έργο εντάσσεται οριστικά και ο φάκελός του επικαιροποιείται ώστε να ανταποκριθείς τις απαιτήσεις του νέου χρηματοδοτικού προγράμματος. Όταν το στάδιο αυτό τελειώνει, είναι πλέον έτοιμο προς δημοπράτηση ένα έργο ελαφρά τροποποιημένο ως προς το παρελθόν, που προβλέπει μεν 2 μόλους των 50 μ. αλλά δυστυχώς χωρίς μεγάλες κάθετες πλευρές που θα μπορούσαν να δώσουν απάνεμη πρόσδεση σε μικρά σκάφη. Όσο αφορά τις εκβαθύνσεις, από όλους τους συναρμόδιους φορείς και από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο εγκρίνεται η πρόταση για 7 μ. βάθος στην περιοχή των κρηπιδωμάτων και 5 μ. στην υπόλοιπη περιοχή.
Έτος 2012
Αναλαμβάνονται από την Περιφέρεια όλες οι απαραίτητες ενέργειες που οδηγούν στην δημοπράτηση του έργου. Ανάδοχος εταιρεία είναι η RESTAURO TRITON ACT A.E η οποία προσφέρει έκπτωση 17 %  και έτσι κατεβάζει τον προϋπολογισμό του έργου στα 2.220.303,69 €.Παράλληλα με τις ενέργειες δημοπράτησης, ξεκινάει μια συζήτηση της οποίας κανείς δεν διεκδικεί την πατρότητα σήμερα, για το μεγάλωμα το έργου σε τέτοιο βαθμό ώστε να είναι δυνατή η προσέγγιση και μεγάλων πλοίων.  Οι υπεύθυνοι της Περιφέρειας δίνουν σαν αιτούντες την αλλαγή το Δήμο, το Λιμενικό Ταμείο και Ναυτιλιακές εταιρείες, χωρίς όμως να υπάρχουν έγγραφα στοιχεία, και αναφέρουν πως αυτό έγινε απλώς προφορικά.
Έτος 2013
Η ανάδοχος εταιρεία εγκαθίσταται και προγραμματίζει προς το τέλος της άνοιξης να ξεκινήσει εργασίες.Οι τεχνικές υπηρεσίες της Περιφέρειας ετοιμάζουν και εισηγούνται μια τροποποίηση του έργου που προβλέπει συνολική εκβάθυνση της λιμενολεκάνης στα 7 μ. ώστε να ικανοποιηθούν τα αιτήματα του 2012.
Τα έγγραφα αυτά κοινοποιούνται στους φορείς της Μήλου αλλά αυτοί δεν ανακοινώνουν το παραμικρό.Για την υλοποίηση των νέων εργασιών που δεν περιλαμβάνονται στην εργολαβία, προβλέπεται να αναζητηθεί νέα χρηματοδότηση.Τον Μάιο και ενώ ξεκινούν οι εργασίες του έργου, κάτοικοι της περιοχή ζητούν να μην πραγματοποιηθούν οχλούσες δραστηριότητες μέσα στο καλοκαίρι.  Κατά την αναζήτηση δε του φακέλου ανακαλύπτουν την τροποποίηση και βέβαια θορυβούνται με το περιεχόμενό της.
Ο Δήμαρχος μπροστά στην κατακραυγή, δηλώνει παντελή άγνοια και προσυπογράφει μια ένσταση κατοίκων κατά της απόφασης τροποποίησης. Δεν κάνει όμως το παραμικρό σαν φορέας για την πολιτική ακύρωση της τροποποίησης, ούτε καν όταν μετά από απαίτηση συμβούλου το θέμα συζητείται στο συμβούλιο το οποίο παμψηφεί καταδικάζει την τροποποίηση και απαιτεί την εκτέλεση του αρχικού έργου.
Οι ενιστάμενοι κάτοικοι της περιοχής ( που δηλώνουν ενάντιοι της τροποποίησης αλλά υπέρ του αρχικού έργου) προσφεύγουν στο Συμβούλιο της Επικρατείας το οποίο προ ημερών διατάζει την αναστολή των εργασιών και ορίζει δικάσιμο για τον Ιανουάριο.
Σήμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο θα συζητηθούν οι προσφυγές για το έργο και αναμένονται εξελίξεις. Ο καθένας πλέον χρησιμοποιεί το θέμα για τις δικές του επιδιώξεις και το σπουδαίο αυτό έργο περνάει δυστυχώς σε δεύτερη μοίρα. Πολλά λέγονται και γράφονται εσφαλμένα, είτε από άγνοια είτε από σκοπιμότητα και η γενική κατάσταση σίγουρα  δεν ευνοεί την αποφόρτιση και απεμπλοκή.

Πηγή : info-cyclades.com

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δημοφιλή