21 Ιουλίου, 2024

Φλώρα Καισαρίτη: Η Σημερινή πραγματικότητα και οι στόχοι μας για το μέλλον στη Μήλο

Η παράταξη ¨ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ¨, έχει παρουσιάσει το όραμα και τους στόχους της για την Περιφέρειά μας. Εγώ νιώθω την ανάγκη να αναφερθώ ειδικά στη Μήλο, στους τομείς που μπορεί ή οφείλει να δρα μία Περιφερειακή αρχή που νοιάζεται για τον τόπο :

1/. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ : η Μήλος είναι επιβαρυμένη περιβαλλοντικά, λόγω κυρίως των εξορύξεων. Η κυβέρνηση έχει νομοθετήσει την εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί μας σε εφιαλτικό αριθμό, ενώ  η Περιφέρεια έχει εκφράσει την άρνησή της μόνο για τις βιομηχανικές. Η Μilos oil προχωράει τη μονάδα αποθήκευσης και εγκατάστασης πετρελαιοειδών στον Καστανά επιδοτούμενη μάλιστα από το Υπουργείο Ανάπτυξης. Για πολλά χρόνια δεν υπήρξε αντίδραση σε αυτό το ενδεχόμενο, για προφανείς λόγους. Τώρα όμως ;;; Ο δήμος δεν έχει πλέον καμία αρμοδιότητα και είναι η κυβέρνηση Μητσοτάκη αυτή που ψήφισε αυτό το νόμο. Ποια είναι η άποψη άραγε της επάρχου μας γι αυτό;

  Απέναντι σε αυτά εμείς προτείνουμε :

– Καμία νέα “επένδυση” που επιβαρύνει το νησί περιβαλλοντικά

-Αυστηρός έλεγχος στις εταιρείες εξόρυξης για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων,που είναι κεκτημένο δεκαετιών

-Προστασία της περιοχής Νatura στη δυτική Μήλο που κι αυτή είναι πλέον εκτεθειμένη σε κινδύνους με το νόμο Χατζηδάκη

-Διαφύλαξη της φυσιογνωμίας των παραλιών και διεκδίκηση επιστροφής της διαχείρησης τους  στο Δήμο.

– Επικαιροποίηση του χωροταξικού – ευτυχώς εδώ ο δήμος έχει συμβάλλει, αφού η Περιφέρεια διόλου είχε ασχοληθεί – και τήρησή του για τη διασφάλιση της ισόρροπης ανάπτυξης.

     2/. ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: η Μήλος παρουσιάζει μία απότομη αύξηση στις αφίξεις, που δεν μπορεί να στηριχτεί από τις υπάρχουσες υποδομές, ενώ παρατηρούνται και φαινόμενα εκτροχιασμού στις τιμές των προσφερόμενων υπηρεσιών καιι όχι μόνο. Το φαινόμενο του υπερτουρισμού μας χτυπάει την πόρτα,αλλά δυστυχώς κάποιοι πανηγυρίζουν μετρώντας τις αφίξει και τα έσοδα..

Εμείς αντιλαμβανόμενοι τους κινδύνους που απορρέουν από την κατάσταση αυτή, προτείνουμε:

-Μελέτη της φέρουσας ικανότητας του νησιού, που θα βάλει τα όρια και θα διατηρήσει το νησί ως επιθυμητό τουριστικό προορισμό, αφού δε θα έχει αλλοιωθεί η φυσιογνωμία και οι ομορφιές του.

-Σχεδιασμός των μορφών τουρισμού που είναι κατάλληλες για το νησί

-Διεκδίκηση από την κυβέρνηση της κατάργησης του νόμου για τις στρατηγικές επενδύσεις, που με τη βούλα του Υπουργείου Ανάπτυξης και μόνο, μπορούν να καταστρατηγούν περιβαλλοντικούς όρους και μελέτες.

    3/. ΥΓΕΙΑ : Πολλές σελίδες έχουν γραφτεί για το Κέντρο Υγείας και τη στελέχωση και λειτουργία του. Την πραγματικότητα τη γνωρίζουμε όλοι. Οι κινήσεις της περιφερειακής αρχής, διόλου δε θίγουν τον πυρήνα της κυβερνητικής πολιτικής. Εμείς, θεωρώντας την υγεία  πυλώνα για το αίσθημα ασφάλειας κατοίκων και επισκεπτών του νησιού και υποστηρίζοντας την καθολική, δημόσια και δωρεάν παροχή υπηρεσιών υγείας, προτείνουμε την άμεση πίεση προς το υπουργείο Υγείας και την ΥΠΕ για :

-Επικαιροποίηση του οργανογράμματος του Κέντρου Υγείας

-‘Άμεση προκήρυξη των θέσεων των γιατρών με παροχή οικονομικών και ακαδημαϊκών κινήτρων με τριετή τουλάχιστον υποχρέωση παραμονής στο νησί.

-Σταδιακή μετεξέλιξη του ΚΥ σε Νοσοκομείο Δυτικών Κυκλάδων.

     4/.ΠΑΙΔΕΙΑ : Τα τελευταία χρόνια επισκευάστηκαν οι κτιριακές υποδομές των σχολείων, που χρειάστηκαν όμως τις σημαντικές παρεμβάσεις του δήμου προκειμένου να ολοκληρωθούν και να έρθει ο Περιφερειάρχης να τις εγκαινιάσει….δεν είναι βέβαια σίγουρο ότι έχουν ολοκληρωθεί τα έργα. Τα σχολεία όμως χρειάζονται και έμψυχο δυναμικό και μόλις πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκαν 300 κενά εκπαιδευτικών στις Κυκλάδες, καταργώντας όμως επί της ουσίας και την παράλληλη στήριξη για τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου το εκπαιδευτικό επίπεδο του πληθυσμού υπολείπεται εκείνου της χώρας και της ΕΕ των 28, ενώ οι νέοι μας εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση…

Εμείς προτείνουμε στα πλαίσια των πολιτικών για τη νησιωτικότητα,

– να γίνουν μόνιμες προσλήψεις εκπαιδευτικών που θα είναι στα σχολεία των νησιών μας, πράγματι  με το πρώτο κουδούνι, και

-να καλύπτονται όλες οι ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χωρίς περιορισμούς

    5/.ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ : Τους τουριστικούς μήνες, τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια είναι επαρκή, αλλά με υπέρογκες τιμές εισιτηρίων, που είναι σοβαρό πρόβλημα για τους μόνιμους κατοίκους, αλλά και για τον τουρισμό. Η κυβέρνηση έχει απλήρωτο το μεταφορικό ισοδύναμο για πολλούς μήνες και δεν πήρε κανένα μέτρο για να μειωθούν οι τιμές των εισιτηρίων, ενώ μειώθηκαν αισθητά οι τιμές των καυσίμων. Ανύπαρκτη και η περιφέρεια Ν. Αιγαίου, που ενώ κόπτεται για τον τουρισμό, δε φροντίζει να τον προστατεύσει όταν πρέπει να σταθεί απέναντι σε εφοπλιστικά συμφέροντα και στις πολιτικές που εφαρμόζει η κυβέρνηση από την οποία στηρίζεται.

Εμείς προτείνουμε:

-Συνεργασία της Περιφέρειας με τους δήμους , ώστε να σχεδιαστεί ένα δίκτυο ακτοπλοϊκών γραμμών που θα εξυπηρετεί τις ανάγκες των νησιών και τους χειμερινούς μήνες και να είναι κοινή διεκδίκηση προς το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.

Παρόμοια είναι η κατάσταση και στην αεροπορική σύνδεση.

    Αρμοδιότητα της Περιφέρειας όμως είναι οι λεωφορειακές γραμμές στα νησιά…κι εδώ η κατάσταση στη Μήλο είναι απογοητευτική με το τέλος της τουριστικής περιόδου, όπου μένουν μόνο τα δρομολόγια που εξυπηρετούν τη μεταφορά των μαθητών. Οι πολίτες που δεν έχουν δικό τους μεταφορικό μέσο δε μπορούν να μετακινηθούν για τις ανάγκες τους , παρά μόνο με ταξί και με δυσβάσταχτο κόστος.

Εμείς προτείνουμε:

-Σχεδιασμό λεωφορειακών γραμμών με βάση τις ανάγκες των κατοίκων, με καθορισμό ελάχιστου αριθμού  δρομολογίων που θα εξυπηρετούν τους χειμερινούς μήνες. Επίσης και εδώ οι τιμές των εισητιρίων είναι δυσανάλογα ακριβές με τις χιλιομετρικές αποστάσεις. Πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό ότι στο νησί διαβιούν και άνθρωποι με χαμηλό εισόδημα.

     6/. ΥΠΟΔΟΜΕΣ: Εδώ η κατάσταση είναι τραγική…Έχουμε μείνει στα έργα περασμένων δεκαετιών που με μπαλώματα προσπαθούν να αντέξουν στις σημερινές συνθήκες. Ενδεικτικά, να αναφέρω :

-δίκτυο ύδρευσης: με μονή κεντρική γραμμή και νερό ακριβοπληρωμένο, που όμως φτάνει ακατάλληλο στις βρύσες μας, δέχεται συνεχώς προσθήκες για να εξυπηρετήσει και νέες συνδέσεις. Πριν λίγους μήνες όμως με τυμπανοκρουσίες ο κ. Πέτσας έδωσε χρήματα για επέκταση του δικτύου στη Δυτική Μήλο. Αναρωτιέμαι με ποιο τρόπο αξιολογήθηκαν οι ανάγκες του δικτύου ύδρευσης του νησιού και πάρθηκε αυτή η απόφαση.

– επαρχιακό οδικό δίκτυο : με μπαλώματα κυρίως, που γίνονται στην πιο ακατάλληλη περίοδο του καλοκαιριού, ενώ οι λάμπες του αντικαταστάθηκαν από συνεργεία και με υλικό  του δήμου. Η μεγάλη απορία όμως είναι ο δρόμος στους “14”. Πόσα χρόνια χρειάζεται άραγε για να επισκευαστεί ένα τόσο επικίνδυνο σημείο για τη διέλευση των οχημάτων, που το καλοκαίρι ειδικά είναι συνεχής: Πόσο μπορούμε να βάζουμε σε κίνδυνο τις ζωές των ανθρώπων που χρησιμοποιούν αυτό το δρόμο;

– διαχείριση των απορριμμάτων : ο δήμος είχε προχωρήσει τη δημιουργία του Πράσινου Σημείου, κι έρχεται η κυβέρνηση και η Περιφέρεια  με τη δημιουργία του ΦΟΣΔΑ, και παίρνει την αρμοδιότητα από το δήμο. “ετσι, πανηγυρίζουμε τώρα για ένα έργο που θα είχε προφανώς τελειώσει αν δεν είχε γίνει όλο αυτό.

-το αεροδρόμιο:  τριτοκοσμικό και υπό συνθήκες επικίνδυνο, που βγαίνει εκτός λειτουργίας πολλές χειμερινές κυρίως  μέρες . Μας αρκεί η διαπίστωση της κ. Έπαρχου ότι είναι πρόβλημα που χρονίζει: Τα προβλήματα δεν πρέπει να χρονίζουν, αλλά να λύνονται. Προτείνουμε:

-Διαβούλευση της Περιφέρειας με το Δήμο ώστε να γίνει ένας σχεδιασμός και μία προτεραιοποίηση των αναγκών του νησιού στο θέμα των υποδομών, ώστε να αναζητηθούν πόροι και να υπάρξουν όσο το δυνατό σαφή χρονοδιαγράμματα γι αυτά τα έργα.

 Δε νοείται ανάπτυξη χωρίς υποδομές…είναι σα να χτίζουμε παλάτια στην άμμο…

    7/.ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ : η απόσταση από τα αστικά κέντρα και όχι μόνο, έχει οδηγήσει στη δημιουργία θεατρικών ομάδων, μουσικής σχολής, εξωραϊστικών συλλόγων , που πρέπει να ενισχυθούν οικονομικά. Μπορούμε όμως ως Περιφέρεια  να δημιουργήσουμε και δίκτυα σύνδεσης με τα άλλα νησιά, που θα οδηγήσουν σε κοινές δράσεις, που θα ενισχύσουν τους δεσμούς ανάμεσα στις νησιωτικές κοινωνίες.

Σε αυτή τη φιλοσοφία εντάσσονται οι σκέψεις μας και για τον ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ.

    8/.ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΤΟΜΕΑΣ – ΕΜΠΟΡΙΟ : ο πρωτογενής τομέας απολύτως παραμελημένος, αλλά και απολύτως απαραίτητος. Η Μήλος έχει τη δυνατότητα να παράξει ποιοτικά προϊόντα που θα δώσουν προστιθέμενη αξία και στο τουριστικό προϊόν, αλλά και θα μειώσουν τις εισαγωγές .Το μεταφορικό ισοδύναμο στις μεταφορές που αφορούν τον τομέα, θα μπορούσε να είναι ένα μέτρο, όπως και η επιδίωξη να θεσπιστούν κίνητρα για νέους αγρότες – κτηνοτρόφους- ψαράδες. Το μεταφορικό ισοδύναμο στις μεταφορές θα μπορούσε επίσης να μειώσει τις τιμές στο εμπόριο, αφού η κατάσταση με την ακρίβεια είναι στα μη περαιτέρω.. Να το διεκδικήσουμε δυναμικά…

    9/. ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ : η ανεργία κινείται προφανώς σε χαμηλά επίπεδα κυρίως τους τουριστικούς μήνες, αλλά εμάς μας ενδιαφέρουν και οι συνθήκες εργασίας και αμοιβής των εργαζομένων. Η Περιφέρεια θα πρέπει να εξαντλεί τις αρμοδιότητές της, αλλά και τα μέσα πίεσης προς την κυβέρνηση, με δεδομένες τις εξαντλητικές συνθήκες εργασίας στον τουριστικό κυρίως κλάδο. Οι εργαζόμενοι στο νησί, κυρίως αυτοί που έρχονται από αλλού για να δουλέψουν, αντιμετωπίζουν τεράστιο θέμα με τη στέγασή τους . Δάσκαλοι, καθηγητές, γιατροί , υπάλληλοι του λιμενικού, της αστυνομίας και άλλων δημοσίων, αλλά και ιδιωτικών κλάδων αναζητούν εναγωνίως στέγη.

 Εμείς προτείνουμε τη δημιουργία φορέων διαχείρισης στέγης από την τοπική αυτοδιοίκηση, οι οποίοι θα αξιοποιήσουν το υπάρχον στεγαστικό κεφάλαιο [δημόσιο ή δημοτικό], αλλά υπό προυποθέσεις και ιδιωτικό, προκειμένου να καλύψουν αυτές τις ανάγκες.

    10/. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ – ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ : η Μήλος είναι σεισμογενές νησί, αλλά φυσικά απειλείται εξίσου και από φυσικές καταστροφές όπως οι πλημμύρες. Η κατάσταση με τις πρόσφατες πυρκαγιές στη Ρόδο έδειξε το επίπεδο οργάνωσης της Πολιτικής Προστασίας στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.

Η κυβέρνηση μετά την τραγική κατάσταση στη Θεσσαλία ,παίρνει την αρμοδιότητα της Πολιτικής Προστασίας  από την Αυτοδιοίκηση και τη μεταφέρει στο κεντρικό κράτος. Είμαστε σίγουροι ότι έτσι τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα και καλούμε γι αυτό και τους δημάρχους να διεκδικήσουμε μαζί την επιστροφή της αρμοδιότητας αυτής και την ουσιαστική ενίσχυση σε πόρους…

Ο τομέας της διοίκησης πάσχει κατά κύριο λόγο από την υποστελέχωση, κάτι που θα πρέπει άμεσα να λυθεί και φυσικά χρειάζεται συντήρηση των κτιρίων αρμοδιότητας της Περιφέρειας στα οποία στεγάζονται οι υπηρεσίες της.

     Άφησα για το κλείσιμο και χωρίς αύξοντα αριθμό ένα θέμα που θέλω να υπερτονίσω.

    ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΥΑΛΩΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ : είναι ένδειξη πολιτισμού της κοινωνίας μας η μέριμνα για τα άτομα που την έχουν ανάγκη. Στη Μήλο δεν έχουμε καμία δομή που να αφορά απασχόληση  [ΚΔΗΦ ] ή διαμονή [ ΣΥΔ ] για ΑμεΑ , μονάδα φροντίδας για τα άτομα τρίτης ηλικίας, και γενικότερα δομές φροντίδας και ενδυνάμωσης των ευάλωτων ομάδων. Το κτίριο του γηροκομείου δεν έγινε ποτέ γηροκομείο, γιατί καλύπτει άλλες ανάγκες, για τις οποίες δεν έχουν δοθεί λύσεις.  Η Περιφέρεια πρέπει κατά τη γνώμη μας να εκπονήσει ένα συνολικό σχέδιο ανά Περιφερειακή Ενότητα που ανάλογα με τις ανάγκες να χρηματοδοτήσει δομές και να δημιουργήσει φορείς διαχείρισης σε συνεργασία με τους δήμους και τις οργανώσεις Αμεα, όπου αυτές υπάρχουν.

   Το όραμα είναι κατανοητό πιστεύω, κι εμείς δεσμευόμαστε να δουλέψουμε γι αυτό, αν μας δοθεί η δυνατότητα μετά τις εκλογές, με:

-διαφάνεια στη διαχείριση και δικαιοσύνη στην κατανομή των πόρων,

-στρατηγικό σχέδιο,

-συνεργασία με το δήμο για τις επιλογές χρηματοδότησης των έργων…

                                                              KAIΣΑΡΙΤΗ ΦΛΩΡΑ

                                                          ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΠΕ ΜΗΛΟΥ
                                          ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δημοφιλή